Waarom deze website?

Ik heb gewerkt op verschillende basisscholen en gemerkt dat op heel veel scholen de leergierigheid van kinderen wordt afgeleerd in plaats van aangeleerd. Kinderen worden afgestompt en opgeleid tot volgzame eenheidsworsten waar alle eigen initiatieven en natuurlijke nieuwsgierigheid uit verdwenen is. Ze leren voor toetsen, doen het minimale met de lesstof, hebben geen interesse in het onderwerp en worden soms daardoor zelfs onhandelbaar. De leerkracht doet er alles voor om het lesboek binnen het jaar uit te hebben, want dat lijkt het belangrijkste, en natuurlijk moeten alle oefeningen in het werkboek ingevuld zijn. De kinderen weten niet beter en vullen alles netjes in, onbelangrijk is of ze de lesstof begrijpen. Verder moet het op school ‘leuk’ zijn, gezellig je verjaardag vieren, Sinterklaas komt, de eindmusical, sponsorloop voor het goede doel en ga zo maar door. Dat is de eigenlijke reden waarom kinderen aangeven dat ze het fijn vinden op school; en natuurlijk de vriendjes en vriendinnetjes, daar heb je veel lol mee in de pauzes. Je merkt het al, ik ben het niet eens met het reguliere basisonderwijs en heb er heel wat op aan te merken.

In mijn gemopper over het onderwijs sta ik niet alleen. Zo hoor en lees je overal de berichten over het bijzonder slechte leesniveau van de jongeren. De aanpak wordt gezocht in meer bijles, meer toetsen en vooral een entreetoets voor beroepsonderwijs en dergelijke. Maar dan ben je al te laat; we moeten beginnen bij het aanvankelijk lezen. Weg met klassikaal leesonderwijs en methodes zoals “Veilig leren lezen” (zie mijn artikel in dagblad Trouw van 5 oktober 2020)

Maar door te mopperen komt er geen verandering. Vandaar deze website. Ik wil een alternatief laten zien waar kinderen wel in hun nieuwsgierigheid gestimuleerd worden en op individueel niveau op een speelse en duidelijke manier leren lezen en rekenen.

Een heel goed alternatief is het Montessori- onderwijs.

Ik begrijp dan ook niet waarom dat zo weinig toegepast wordt, het is een fantastische manier om kinderen iets te leren vanuit hun eigen interesses met de meest inzichtelijke lesmaterialen.

Ik heb dus een concept bedacht voor een basisschool, vanuit de principes van Maria Montessori, met een verdere uitwerking van lesmaterialen die aangepast zijn aan de interesses van kinderen en eenvoudig aangeboden kunnen worden door de leerkracht. Er wordt veelal uitgegaan van een thema waarbinnen de inhouden van verschillende vakken een rol hebben. Voor rekenen en lezen is er een vaste leerlijn die door de kinderen individueel verwerkt wordt. De lessen voldoen volledig aan de kerndoelen voor het basisonderwijs.

En wat wil ik daarmee?

Ik wil een voorbeeld geven hoe het wél kan. Helaas ben ik door mijn chronische ziekte niet meer in staat om dit zelf op een school toe te passen, maar ik wil anderen graag helpen om een beter les-systeem te ontwikkelen. Ik geef graag persoonlijk uitleg en mogelijkheden voor beter onderwijs en kan helpen om lesmateriaal aan te passen of voor een bepaald doel te ontwikkelen. Al mijn lesmaterialen heb ik zelf gemaakt en ik kan anderen helpen om het ook zelf te maken. En misschien kan ik samen met anderen in Eindhoven een school oprichten waar we kunnen werken vanuit de basis van Montessori, aangevuld met de nieuwe lesmaterialen en projecten.