Geschiedenis

Werken met tijdlijnen

Vanaf de middenbouw wordt er aandacht besteed aan Geschiedenis. Eerst wordt er gekeken naar de tijd van nog niet zo lang geleden, de ouders en enkele generaties daarvóór. Dan maken we een sprong naar de prehistorie, vooral omdat we die tijd kunnen bezoeken in het openluchtmuseum, het prehistorische dorp in Eindhoven. Dit is de tijd van vóór onze jaartelling die we hier van dichtbij mee kunnen maken.

Daarna kan alles in de tussenliggende tijd (onze jaartelling) behandeld worden en aan de tijdlijn geplaatst worden. Als kinderen zelf met vragen of onderwerpen komen dan kan dit besproken worden, er kunnen boeken over gelezen worden, afbeeldingen bekeken worden en tot slot kan er een kaartje gemaakt worden voor aan de tijdlijn. Onderwerpen kunnen heel verschillend zijn, van ridders en kastelen tot uitvindingen of kleding, van beroepen en gereedschappen tot woningen en monumenten. Het zijn onderwerpen uit het dagelijkse leven, politiek en militaire onderwerpen zijn minder relevant. Het hoeft niet op chronologische volgorde, de volgorde wordt zichtbaar op de tijdlijn. De tijdlijn wordt regelmatig met de groep besproken.

Bespreken van afbeeldingen en boeken

Er zijn in de klas verschillende soorten boeken over het verleden, over bepaalde periodes en over bepaalde thema’s. Regelmatig wordt een tafel ingericht over het actuele onderwerp, met boeken, afbeeldingen, voorwerpen en dergelijke. Ook worden verhalen verteld of voorgelezen over het onderwerp. Er wordt zoveel mogelijk aangesloten bij het thema van wereldoriëntatie.

Verhalen van grootouders e.d.

Voor zover mogelijk worden grootouders of andere ouderen gevraagd om te komen vertellen over vroeger. Dat kan passend bij een thema zijn of heel algemeen.

Voorleesverhalen

Door te luisteren naar verhalen kunnen de leerlingen zich beter een beeld vormen over de betreffende tijd. De verhalen zijn vooral gebaseerd op het gewone leven in eerdere tijden.

In vakoverschrijdende thema's

Op verschillende momenten in de taalthema's en de thema's van wereldoriëntatie komt de geschiedenis van de onderwerpen aan de orde. De eerste keer dat het verleden (1903) aan de orde komt in bij het taalwerkje ‘verleden tijd’

Verder komt er onder anderen de geschiedenis van de graanteelt en de geschiedenis van de scheepvaart aan de orde. Het is goed om bij de verschillende thema's te vertellen hoe het vroeger was. Dat zijn altijd interessante verhalen voor kinderen.