Ik geef Nederlandse les aan anderstaligen. Hiervoor heb ik een eigen methode ontwikkeld die afgeleid is van het Montessori-principe. De cursisten leren de taal in hun eigen tempo en op eigen niveau. Er is veel ruimte voor interactie en samenwerking in de lessen, en individuele begeleiding bij het verwerken van de lesstof.

De methode bestaat uit groepslessen waarin verschillende aspecten van de taal behandelt worden. Er zijn kopieën met uitleg en oefeningen, die in een map worden verzameld. Verder zijn er veel materialen voor individuele verwerking, of verwerking in tweetallen of groepjes. Er zijn dialoog-oefeningen, lees-oefeningen, schrijfopdrachten en spelletjes.

Spreek- en luisteroefeningen bij de methode zijn hier te vinden.

Over mijzelf:

Ik heb in Alkmaar de lerarenopleiding voor het basisonderwijs gedaan met de specialisatie Nederlands als tweede taal. In Eindhoven heb ik de opleiding voor het Montessori-onderwijs gedaan. In Helmond heb ik gewerkt op de islamitische basisschool waar bijna alle kinderen Nederlands als tweede taal hebben. Hier heb ik veel ervaring opgedaan. Zelf ben ik tweetalig opgegroeid (in Duitsland) wat mij inzicht in het leren van talen heeft gegeven. Sinds enkele jaren geef ik privéles Nederlands waarbij ik me verdiep in het leergedrag en de leerbehoefte van de leerling. Vanuit deze studies en ervaringen heb ik mijn methode ontwikkeld. Omdat iedereen anders leert, kan ook iedereen zelf zijn eigen leerweg volgen.