Werkwijze rekenlessen

Individuele verwerking met tastbaar materiaal

Er zijn verschillende kistjes met rekenmaterialen om te sorteren, te tellen en te verdelen. Er is cijfermateriaal om de volgorde in de getallenrij te oefenen, om hoeveelheden aan te geven en om het inzicht in het tientallig stelsel te verbeteren (waar staan de tienen en waar de lossen). Er zijn verschillende oefenwerkjes in zeer uiteenlopende vormen. Een overzicht van de rekenkistjes en andere rekenmaterialen staat in het volgende hoofdstuk.

De meeste kistjes worden individueel aangeboden. De leerkracht legt uit wat het kind moet doen, laat het kind zelf experimenteren of gaat samen met het kind aan het werk; de werkwijze zal per kind verschillend zijn. Na de eerste aanbieding houd de leerkracht een oogje in het zeil en kijkt hoe het kind ermee werkt. Als het kind klaar is laat het zijn werk controleren door de leerkracht. Als alles goed gegaan is kan het kind dit werkje vaker kiezen, om nu samen met een ander kind te doen. Hierbij kunnen ze ook op zoek gaan naar andere mogelijkheden die het materiaal bied of kan de leerkracht een gerichte opdracht geven.

Bij het materiaal horen aftekenlijsten om aan te geven dat het kind met het materiaal gewerkt heeft. De eerste kolom is voor de leerkracht. Hier tekent zij of hij de eerste kennismaking met het materiaal af. Als de leerkracht vindt dat het kind het materiaal nog niet voldoende beheerst of het kind heeft het werkje nog niet af gemaakt, dan zet de leerkracht een stip in het hokje. Wordt het werkje wel beheerst dan zet de leerkracht een kruisje. In de overige kolommen kan het kind dan zelf aftekenen als het het werkje gedaan heeft. Herhaling bevordert inzicht en automatisering. Tevens zal bij het herhalen een kind tot nieuwe mogelijkheden en ontdekkingen komen.

Klassikaal rekenen

Er worden voorbeelden uit de praktijk naar voren gehaald, zoals het knikkeren op het schoolplein, het aantal broertjes en zusjes van de kinderen, het aantal tafels, stoelen en tafelgroepjes in de klas, het verdelen van schriften e.d.. Ook buiten wordt gerekend met afstanden, oppervlakte van het schoolplein, langsrijdend verkeer, sportprestaties, en nog veel meer. Tijdens deze klassikale momenten ontdekken de kinderen dat er veel rekenkundige situaties in het dagelijkse leven zijn en ze zijn bezig om deze te bespreken en samen oplossingen te zoeken.

Computer

De kinderen kunnen om de beurt aan de computer werken. Het programma bevat mogelijkheden om het geleerde toe te passen. Het voordeel hier is dat de kinderen direct feedback krijgen en op hun fouten gewezen worden. Er wordt ook het goede antwoord gegeven, waardoor de kinderen van hun fouten kunnen leren. Met de computer werken ze zowel aan het toepassen als aan het automatiseren van hetgeen ze geleerd hebben.

Rekenspellen

Er zijn verschillende groeps-spellen om het rekenen te bevorderen.