De rekenmaterialen voor individuele verwerking

Bij de individuele verwerking wordt in het begin het liefst in tweetallen gewerkt. Wel is het belangrijk dat beide leerlingen er geconcentreerd mee werken en beide het snappen. De leerkracht vertelt de bedoeling van het werkje en geeft een voorbeeld. De leerlingen gaan ermee aan het werk, eerst onder begeleiding van de leerkracht, later zelfstandig.

Nog mooier is het als een ervaren leerling de jongere uitleg en voorbeelden geeft.

De werkjes worden op volgorde behandeld, waarbij rekenen en geometrie door elkaar lopen. Als een leerling misgrijpt omdat een werkje al bezet is, dan pakt hij de volgende en daarna de gemiste. Het heel strikt handhaven van de volgorde is niet nodig. Leerlingen die de werkjes te makkelijk vinden en de lesstof al beheersen mogen werkjes overslaan; ze doen die alleen als ze het zelf leuk vinden. Wel is het voor deze leerlingen misschien interessant om de jongere kinderen te helpen met de kistjes.

De werkjes kunnen prima gecombineerd worden met de bestaande Montessori-materialen. Deze materialen geven een goed inzicht in hoeveelheden, getallen, het decimale stelsel en de bewerkingen.

Voorbereidend en beginnend rekenen (tot 20)

Houten kistjes met verschillende materialen om te tellen, verdelen, splitsen, enzovoorts.

1. Tellen

kralen van 1 tot 6 aan elkaar, dobbelsteen

– stippen op dobbelsteen tellen en zelfde hoeveelheid kralen pakken

– samen d.m.v. dobbelsteen de kralen verdelen, als ze op zijn grijp je mis, Wie heeft het meest?

……………………………………………………………………………………………………………………………..

2. Kralen, stippen, cijfers

kralenkettinkjes tot 10, kaartjes met cijfers en stippen tot 10

– tellen en vergelijken

– op volgorde leggen

……………………………………………………………………………………………………………………………..

3. Dobbelen en memory

dobbelsteen, fiches met stippen en met cijfers tot 6 (van elk twee)

– tellen, sorteren, op volgorde leggen

– samen verdelen m.b.v. dobbelsteen, als ze op zijn grijp je mis, Wie heeft het meest?

– samen memory spelen

……………………………………………………………………………………………………………………………..

4. Cijfers en kralen

losse cijfers en kettinkjes tot 10

– cijfers op volgorde onder elkaar leggen

– daarna de hoeveelheden erbij leggen

…………………………………………………………………………………………………………………………….

5. Even en oneven

splitskaarten tot 10, sterren om te verdelen

– kaart neerleggen en onder de kaart de sterren verdelen in twee rijtjes

– alle kaarten na elkaar behandelen, Wat valt je op?

(even getallen kun je gelijk verdelen, bij oneven blijft er een over)

……………………………………………………………………………………………………………………………..

6. stippen en getallen

kaarten met getallen en met stippen tot 20

– tel de stippen op de kaarten en leg ze op volgorde

– leg de juiste getallen erbij

…………………………………………………………………………………………………………………………….

7. Getallenrij tot 20

ketting met 20 houten kralen, fiches met getallen tot 20, 2 kleine knijpertjes

– getalfiches bij de ketting leggen

– een paar fiches weg laten halen en beredeneren welke het zijn

– met behulp van de knijpertjes eenvoudige optelling doen

(bijv. 5 + 3 , zet achter de 5 een knijpertje, tel drie verder, Hoeveel is het?)

…………………………………………………………………………………………………………………………..

8. splitsen tot 20

grote kaarten met getallen tot 20, kleine kaarten met getallen tot 20, steentjes om te verdelen

– grote kaart neerleggen, aantal steentjes naar twee kanten verdelen, kleine kaarten erbij leggen

– verschillende verdeelmogelijkheden uitproberen

……………………………………………………………………………………………………………………….

Rekenketting

20 kralen (4 x 5 kralen van een kleur) op een langer koord

– tellen, vijfstructuur ontdekken

– hoeveelheden herkennen zonder te tellen

– splitsingen van 20 oefenen

– optellen en aftrekken onder de 20 oefenen

…………………………………………………………………………………………………………………………

Oefenpuzzel: splitsingen van 20

plankje met 20 puzzelstukjes, genummerd van 1 tot 19

– steeds twee puzzelstukjes samenvoegen om 20 te krijgen, zelfcorrigerend

– snelheid oefenen, tijd opnemen