Diverse taalopdrachten middenbouw

Zinnen maken met de woordendoos

Maak zinnen met de woorden in de doos. Vertel wat Bart en Anne doen.

Probeer een verhaaltje te maken.

Een doos met woordkaartjes:

sommige kaartjes zijn op beide kanten beschreven, bijvoorbeeld: de/het

– namen Bart/hij, Anne/zij

– (zelfstandig) naamwoorden

– (zelfstandig) samengestelde naamwoorden

– werkwoorden: meervoud/derde persoon enkelvoud

– lidwoorden: de/het ; die/dat ; een/één

– voorzetsels

– overige bijwoorden

………………………………………………………………………………………………………………………….

Gedichten

Er is een serie van 24 verzamelde gedichten.

Gedichten zijn een essentieel onderdeel van het taalonderwijs. Sommige zetten aan tot verder denken, anderen zijn vooral gewoon grappig. Pakkende teksten en mooie rijmklanken verhogen het leesplezier. De leerlingen komen in aanraking met poëtisch taalgebruik en breiden hun woordenschat uit.

Een gedicht kan het beste eerst worden voorgelezen. Je kunt er een gewoonte van maken om bijvoorbeeld elke dag een gedicht voor te lezen (en eventueel te bespreken). Daarna komen de gedichten op een vaste plek, zodat de leerlingen ze op een later moment kunnen pakken om te lezen. De leerlingen lezen het gedicht goed door en mogen het dan aan een andere leerling voorlezen. Leer ze om te letten op een goede articulatie en de juiste intonatie. De leerlingen kunnen in tweetallen, of voor een klein groepje oefenen. Uiteindelijk maken ze een keuze (uit een bepaald niveau/ kleur) en mogen ze hun favoriete gedicht voor de hele groep voordragen. Probeer ze te stimuleren om uit het hoofd voor te dragen. Memoriseren is een goede hersentraining.

Nachtgedicht

Kistje met dichtregels die op verschillende manier gecombineerd kunnen worden. Er kan gewerkt worden met verschillende rijmschema’s. De leerlingen schrijven hun eigen versie op en kunnen deze later met elkaar vergelijken.

…………………………………………………………………………………………………………………………

Bijvoeglijk naamwoord

Een sorteerdoos met verschillende categorieën van bijvoeglijke naamwoorden. Er zijn verschillende schrijfopdrachten met de woorden.

………………………………………………………………………………………………………………………….

Zinnen maken met eten en drinken

Een doos met opdrachten om zinnen te maken met behulp van woord-dobbelstenen. Op de opdrachtkaartjes staan ook enkele voorbeelden. Er hoort ook een lijst van voedingsmiddelen bij, om een keuze uit te kunnen maken. Deze doos bevat veel opdrachten en er kan dus lange tijd mee gewerkt worden op verschillende niveaus.

………………………………………………………………………………………………………………………

Verleden tijd

Een blikje met kaartjes waarin Maria uit 1903 verteld hoe het vroeger was. Het gaat over alledaagse dingen. De leerlingen beginnen met het maken van combinaties van titel, verhaaltje en afbeelding. Daarna zetten zij het verhaaltje in de tegenwoordige tijd. Ook gaan de kinderen het leven van toen en nu vergelijken. Het doosje kan aanleiding geven tot een groepsgesprek over vroeger. Hoe was het toen je ouders klein waren? En je grootouders?

………………………………………………………………………………………………………………………….

En nog meer mogelijkheden

Allerlei gewone voorwerpjes zijn geschikt om leeswerken te maken. Kies een thema, maak woordkaartjes, combinatie-teksten en dergelijke. Belangrijk is het dat het leeswerkje aantrekkelijk is door een goed verzorgd en aansprekend uiterlijk. Hieronder volgen enkele voorbeelden.

De antwoorden zitten in een vakje op de achterkant.