Overzicht taalkoffer
De taalkoffer bevat verschillende opdrachten voor wat meer gevorderde lezers.
Inhoud:
1) Kastje: Maak zes regels
Individuele spellingoefeningen.
Per bakje zes regels maken met losse woordjes en opschrijven.
Verschillende combinaties zijn mogelijk.
- Wat doe ik?
- Ik speel.
- Wat doet hij?
- Op vakantie
- Warme kleding
- Bijzondere gerechten
- Wat hangt er aan de muren?
- Wat zit er in dat bouquet?
- Wat doen de dieren?
- Op de boerderij
- Beroepen
- Sporten
…………………………………………………………………………………………………………………………..
2) Mapje: Puzzelrijm
Kaartjes met zinnen en woorden. In tweetallen gedichtje puzzelen.
- rijmend op ‘ee’
- “ een
- “ aai
- “ as
- “ acht
- “ eeuw
- “ uil
- De koning wil honing
- Een overheerlijke cake
- ‘Bijzonder’ en ‘Muziek’
………………………………………………………………………………………………………………………….
3) Mapje: Gedichten met een opdracht
In tweetallen lezen en opdrachten maken.
- Zagen en sloten (woordsoorten)
- Een grote kat op pad. (omzetten in verleden tijd)
- De voorstelling (tegenstellingen)
- Mijn droomland (omzetten in tegenwoordige tijd)
- Afzwemmen (omzetten in tegenwoordige tijd)
- De kortste weg (omzetten in verleden tijd)
…………………………………………………………………………………………………………………………
4) Mapje: Verzamelen
Met een groep(je) woordverzamelingen aanleggen..
- samengestelde zelfst. n.w.
- verkleinwoorden
- abstracte zelfst. n.w.
- zonder meervoud-vorm
- dubbele betekenis
- complimenten
- werkwoorden in de klas
- werkwoorden op het sportveld
- woorden die zowel zelfstandig naamwoord als werkwoord kunnen zijn
- bijvoeglijke naamwoorden over mensen
- bijvoeglijke naamwoorden over afmetingen
- positieve bijvoeglijke naamwoorden
……………………………………………………………………………………………………………………….
5) Map: Bomen
Teksten met taalopdrachten.
In tweetallen verwerken.
- Kaal in de winter (tekst met meerkeuze-vragen)
- Hoe groeit een boom? (woorden uit de tekst invullen in gegeven zinnen)
- Boomzaden (tekst met open vragen en schrijfopdracht)
- De walnotenboom (meerkeuze-vragen, lijst maken met samengesteldewoorden)
- De apenbroodboom (open vragen en schrijfopdracht voor dialoog)
- De knotwilg (open vragen en schrijfopdracht)
- Ruimte (foto met tekst)
- Belevenissen van een boom (gedicht)
- Als ik dit zie … (1) (het gevoel bij twee heel verschillende bossen)
- Als ik dit zie … (2) (wat voel je bij de tekening, wat zou je willen, enz.)
- Schrijf een verhaaltje hierover. (Foto met vragen: wat? Waar? Enz.)
……………………………………………………………………………………………………………………….
6) Map: Eet smakelijk
1. Verzameling artikelen over eten e.d.
Individueel lezen
– Eet smakelijk (over spijsvertering)
– Hoe lang is eten houdbaar?
– Uitvinding van de hamburger
– IJs maken
2. Woordlijsten in alfabetische volgorde:
– fruit
– groenten
– gerechten
– koek en gebak
3. kopieerbladen
– toetjes
– de verpakking en de inhoud
………………………………………………………………………………………………………………………..
7) Verschillende taalopdrachten
In tweetallen verwerken.
1 De bij: woorden met ‘ij’ opschrijven
- Monogram: maak je eigen monogram
- Feest: woordbetekenis in tekst
- Eik: woorden met ‘ei’
- Warm water in huis: vragen over huishoudelijk waterverbruik
- Vergaderen: kijkplaat en kort verhaaltje schrijven
- De maan schijnt door de bomen: kijkplaat en kort verhaaltje schrijven
- Mini puzzeltjes A: 4 kwadraatpuzzeltjes
- Mini puzzeltjes B: 4 kwadraatpuzzeltjes
- Zeven zeven: versje, woorden zoeken met meerdere betekenissen
………………………………………………………………………………………………………………………….
8) Map: Andere talen
In tweetallen verwerken. Informatie en enkele opdrachten.
- Talen in Europa
- Europese talen (kopieerblad ) (met cassettebandje)
- Brieven uit Europa (kopieerblad)
- Puzzel: Europese talen (kopieerblad)
- Artikel: Hoe zijn talen ontstaan?
- Artikel: Hoe komen we aan ons alfabet
- Artikel: Braille
- Puzzel: Europese talen (kopieerblad)
- Artikel: Hoe zijn talen ontstaan?
- Artikel: Hoe komen we aan ons alfabet
- Artikel: Braille