Themaproject: Vogels

geschikt voor beginnende lezers

In dit project leren de kinderen verschillende soorten vogels kennen met hun vaak specifieke eigenschappen. Ook leren ze over nest-bouw en voedsel van vogels.

De werkwijzen van de opdrachten zijn heel verschillend:

kijken, lezen, vergelijken, schrijven, puzzelen, spelen, stempelen en tekenen.

Door deze afwisseling blijft het interessant en leren ze op verschillende manieren.

Dit project bestaat uit werkbladen en verschillende kistjes en boekjes die de leerlingen in tweetallen kunnen verwerken. Er is een logische volgorde van verwerking. Als een onderdeel echter al door anderen gebruikt wordt is het geen probleem als de leerlingen doorgaan met het daarop volgende onderdeel. Daarna kunnen ze weer terug naar het vorige. De werkbladen kunnen naar eigen inzicht verwerkt worden. Dat wil zeggen, als de leerlingen een werkblad pakken kunnen ze ook nog even wachten tot ze de opdracht maken. Als ze bijvoorbeeld zien dat het volgende kistje vrij is, kunnen ze die vóór laten gaan. Dan maken ze het werkblad als ze weer moeten wachten. Op die manier komen er geen lange wachttijden voor bepaalde kistjes. De teksten zijn eenvoudig en er zijn veel afbeeldingen. Daardoor is het project ook geschikt voor groep 3.

Behalve de opdrachten voor de leerlingen bevat het project ook:

Het ei en het nest kunnen in de klas tentoongesteld worden. Voorzichtig ermee, laat de kinderen ze niet zelf uit de doos halen.

De verhalen zijn van hetzelfde sprookje, maar heel verschillend verteld. Je kunt ervoor kiezen om er één te laten horen, of beide. In dat laatste geval is het goed om op verschillen en overeenkomsten te letten. Daarvoor zullen de leerlingen echter beide verhalen meerdere keren moeten horen.

De volgorde en inhoud:

1) werkblad: kruiswoordpuzzel

………………………………………………………………………………………………………………………………

2) kist: vliegen met vleugels, vleugels met vere

– plastic meeuw

– verschillende veren

– vergrootglas

– kaart: veren om te vliegen

– kaart: de vogel vliegt

– kaart: dons en veren

– kaart: de veren van één vleugel

– kaart: enkele bijzonder mooie veren

…………………………………………………………………………………………………………………………..

3) werkblad: enkele vogels in Nederland

………………………………………………………………………………………………………………………………

4) kistje en boekje: vogels uit de hele wereld

in het kistje:

– 12 plastic vogels

– 12 naamkaartjes

………………………………………………………………………………………………………………………….

5) groot foto-boek: verschillende vogels

…………………………………………………………………………………………………………………………….

6) kistje: veren sorteren

– verschillende veren

…………………………………………………………………………………………………………………………..

7) blikje: eenden

– grote eend

– kleine eend

– klap-boekje: allemaal eenden

– kaartje: zwemvliezen

– eenden-memory

………………………………………………………………………………………………………………………….

8) dubbele kaart: heel veel kippen

……………………………………………………………………………………………………………………………..

10) werkblad: één of meer

………………………………………………………………………………………………………………………………

11) kleurplaten: kippen en vogels op de kinderboerderij

………………………………………………………………………………………………………………………………

12) kistje: roofvogels

– plastic arend

– boekje roofvogels

– boekje uilen

………………………………………………………………………………………………………………………….

13) dubbele kaart: ooievaar, wat is waar? (quiz)

……………………………………………………………………………………………………………………………

14) kistje: vogels die niet kunnen vliegen

– boekje: pinguïns

– boekje: struisvogels

– puzzel: pinguïns

– puzzel: struisvogel

…………………………………………………………………………………………………………………………….

15) blikje: vogel-stempels

– 7 stempels

– stempelkussen

– opdrachtkaart

………………………………………………………………………………………………………………………….

16) werkblad: woordzoeker vogels

………………………………………………………………………………………………………………………………

17) kistje: wat eet die vogel?

– boekje: vogels voeren in de winter

– kaartjes: wat eet die vogel

– zakje vogelzaad

– zakje havermout

– zakje zonnepitten

…………………………………………………………………………………………………………………………

18) nestkast: nesten

– nesten-boekje

– klap-boekje: nestkasten ophangen

………………………………………………………………………………………………………………………..

19) kistje: vogel-spel

– spelbord

– dobbelsteen (tot3)

– spel- stukken: kip en gans

– vragen-kaartjes

………………………………………………………………………………………………………………………….

20) map:extra : lezen